Yönetmen:
Asghar Farhadi
Senaryo:
Asghar Farhadi
Oyuncular:
Peyman Moadi, Leila Hatami, Sareh Bayat, Shahab Hosseini, Sarina Farhadi
Tür:
Dram
Yıl:
2011
Süre:
123 dak.
Ülke:
İran
Dil:
Farsça
Ödül:
1 Oscar, 55 ödül, 17 adaylık
Karşımıza
oturmuş bir çiftin derdini dinliyoruz ilk sahnede. Simin, kızı Termeh’in İran’da
eğitimine devam etmemesi için ülkesinden gitmek isteyen bir anne. Uzun uğraşlar
sonucunda adını hiç öğrenemediğimiz ülkeye aldığı vizesinin son kırk beş günü
kaldığını söylüyor. Başlangıçta onunla aynı fikirde olan fakat hasta babasına
bakma yükümlülüğünü içten içe yaşayan Nader ise ülkesinden ayrılamayacağının
farkında, her ne kadar kızının hayatını düşünse de babasını da yok sayamıyor. Son
anda varılan karar değişikliğiyle evliliklerini bitirmek için geldikleri
mahkemede bize olayı anlatıyorlar. İran’da kalmak isteyen Nader’e inat Simin
gitmekte ısrarlı, kocası onunla gelmek istemediği için kızını alıp gitmek
istiyor. Kızın yaşı daha dolmadığı için babasının onayı olmadan annesiyle
birlikte yurtdışına çıkması hukuken imkânsız. Baba da razı gelmeyince hakim
koltuğundan ses geliyor ve eve uğurlanıyorlar.
Daha
ilk sahnesinden aslında yönetmenin seyirciye seçme hakkı verdiği anlaşılıyor,
filmin ilerleyen pek çok sahnesinde de doğru ile yanlışın, iyi ile kötünün
seçimi yine seyirciye bırakılmış, sınıf farklılıklarıyla, küçük hatalarla, ufak
yalanlarla büyüyen olayın içinde hüküm biz tarafından veriliyor.
Film
bu ayrılık hikâyesiyle başlayadursun Alzheimer hastası baba karakteri ve Simin’in
kendi anne-babasının yanına dönmesinden sonra evde kimse yokken babaya bakmak
için tutulan Razieh, mevzunun katmerleşmesine sebep olan ve kargaşanın içine
doğru sürüklenen bir dizi olayı körükleyenler.
Merkezdeki
isim Nader’in aslında karısıyla birlikte gitmek istememesinin tek sebebi babası
gibi görülse de ülkesinden kopmak istememesi de göz ardı edilemez. Kendisi prensip
sahibi, hemen vazgeçen bir yapısı yok, kızı Termeh’e her zaman doğru olanı
yapmasını öğütlüyor, hatta bu yaptığından ceza bile alsa yolundan dönmemesini
söylüyor. Karısına karşı herhangi bir sevgi gösterisinde bulunmasa bile onu
sevdiği belli, kızının onunla birlikte gitmemesindeki bir neden de onu aldığı
karardan caydırabilmek.
Termeh
babasıyla kalmayı tercih ediyor, annesiyle giderse bu ayrılık hikayesinin sonunu
daha çabuk getireceğini düşünüyor.
Alzheimer
hastası babaya bakmak için tutulan Razieh, kocasının işten kovulduktan sonra
yeni bir iş bulamamasıyla evi geçindirme yükümlülüğünü devralan küçük bir kız
çocuğu annesi, aileye gelecek olan ve ardından daha da geçim sıkıntısına
girmelerine yol açacak bebeği de karnında taşıyor. Dinine bağlı biri. Simin’in
bir tanıdığı üzerine eve gelip işi kabul ediyor, kendi çocuğunu da yanında
getiriyor. Bekâr bir adamın evinde onun babasına bakan Razieh, bu durumu
kocasına söylemek istemiyor.
Alzheimer
hastası adam altına işeyince Razieh ne yapacağını bilemiyor, yaşlı adamı
banyoya götürüp temizlenmesini söylüyor lakin adamın pantolonunu indirecek hali
bile yok. Dini yönden uygun olup olmadığını öğrenmek için bir numara çevirip
mevzu neyse aktarıyor. Durumun aciliyetinin sorgulandığı bir telefon
konuşmasından sonra banyoya girip yaşlı adamı temizliyor. Kızı bu durum
karşısında olayı babasına söylemeyeceğini söylüyor. Nader eve geldiğinde işin
ağır geldiğini belirtip günün parasını istiyor. Onu zor durumda bıraktığını
söyleyen Nader’e karşı kadın bu kez kocasının işi yapabileceğini söylüyor.
Hodjat
diğer gün Nader’in yanına uğrayıp durumu konuşuyorlar. Adamın geleceği gün yine
Razieh gelince aslında kocasının bulunduğu durumdan daha da kötü bir hale doğru
sürüklendiği anlaşılıyor. Borç içindedir, alacakları tarafından
sıkıştırılmaktadır, iş bulamamanın stresi… Asabi bir kişiliğe sahip olduğunu
her fırsatta söylüyor.
İlerleyen
gün eve erken gelen Termeh ve babası kapının kilitli olduğunu görüyorlar,
arabadan anahtarını alıp içeri giren Nader, hasta babasını yerde yatar halde
görüyor, babasının elinin yatağa bağlanmış olduğunu görüyor ve telaşa
kapılıyor. Bir süre sonra babasının hala hayatta olduğunu anlıyor. Nasıl böyle
bir şeyin gerçekleştiğini anlayamayan Nader, çekmecedeki paranın da gittiğini
söylüyor. Ardından eve gelen Razieh ve kızı, duruma pek anlam veremeyerek
açıklamada bulunmaya çalışıyor. Acil çıkması gerektiğini söyleyip, kendisine
zarar vermemesi için hasta adamı bağladığını anlatmaya çalışıyor. Ardından gelen
hırsızlık suçlamasıyla da olay daha da büyüyüp kapı dışarı atılıyor. Kapının kapanmasıyla
dışarıdan gelen sese çıkıp bakan Termeh kadının merdivenlerden kaydığını
görüyor.
Olayın
hacmi daha da genişlemeye devam ederken Simin’den kadının hastanede olduğunu ve
bebeğini düşürdüğünü öğreniyor. Çocuk katili olarak suçlanan Nader ise durumu
kotarmak için olanları anlatmaya çalışıyor.
Bu
sahnelerden sonra çığırından çıkan hikâyede seyirci yargıç koltuğuna geçmiş
bulunuyor. Ortada bebeğini kaybetmiş Razieh, tüm sorunları yetmezmiş gibi bir
de bebeğinin ölümüyle iyice sinirlenen Hodjat, kadının hamile olduğunu
bilmediğini söyleyerek hakkını savunmaya çalışan Nader, aldığı karardan ötürü
ailenin iyice çökmesiyle suçlanmış Simin ve arada kalmış iki çocuk…
Bambaşka
bir film Bir Ayrılık, güzel bir öyküyü anlatmayan, arada kalmanın ne demek
olduğunu köküne kadar hissettiren, insanlara sadece kendi gördüklerimizle kılıf
giydirmemizin yanlışını, önyargının doğuracağı sonuçları şamar gibi suratımıza
vuran, alt ve üst sınıfın birbirini nasıl da suçladığını açığa vuran bir yapım.
Kolay değil, sonuna kadar zoru seçen bir film. Katıldığı festivallerden kucak
dolusu ödüllerle başarısını taçlandıran, çekildiği yılın en iyi filmlerinden
biri, belki de en iyisi.
İyi seyirler.
filmin fragmanı
İyi seyirler.
filmin fragmanı
0 YORUM:
Yorum Gönder